ארכיטיפים ותודעה
שבת 23 פברואר 2019 הפכונו לעמוד הבית צרפונו למועדפים הירשמו לניוזלטר הצטרפו אלינו לפייסבוק

ארכיטיפים ותודעה

ארכיטיפים ותודעה


המלה שנמצאת בשימוש יום-יומי ונאמרת עשרות ומאות פעמים ביום היא המלה : 'אני'. אני רוצה, אני הולך, אני מבקש, אני אוכל...אני...אני... מלה כל כך טריווייאלית ופשוטה שמהווה שדה עצום למחקר. מהו אותו 'אני' ? מהי בעצם 'תודעה' שמייצרת את אותו מושג של 'אני'?

שאלה זו הטרידה הוגים מרחבי העולם לאורך כל הדורות. פילוסופים יוונים, מקובלים, בודהיסטים ואחרים חיפשו לכך תשובות. בשתי המאות האחרונות עם פריצת המדע המודרני נעשה נסיון אמפירי להגדיר את מושג העצמיות והתודעה. חקר נפש האדם – הפסיכולוגיה – קיבל מעמד עצמאי, מחקרי וטיפולי. כיום גם חקר מדעי המוח והקוגניציה תופס תאוצה לצד התעניינות מיוחדת בעולם הבודהיזם והתמקדותו בחקר 'העצמי'. כל אלה הופכים את הסוגיה הזו למרתקת במיוחד.

האני של כולנו יחד

אחד הפסיכולוגים וחוקרי התודעה הידועים הוא קרל גוסטב יונג. יונג העמיד במוקד שיטתו את 'האני הפרטי' כחלק מ'אני קיבוצי-אוניברסלי'. כשם שישנו מושג של תת-מודע, תחום מעמקים לא רציונלי, אצל האדם היחיד (וכפי שפרוייד הרבה לחקור) כך בעצם יש תת מודע קולקטיבי לאנושות כולה שמעצב את חייו של כל אדם וכל תרבות. יונג מדבר על ארכיטיפים, דפוסי חשיבה וסמלים אוניברסליים שמהווים את תת-המודע הקולקטיבי של האנושות. אלה מופיעים אצל כל אדם יחיד ומשפיעים על תפיסת עולמו ותחושותיו. האנושות כולה מוכרחה לחשוב דרך ובאמצעות סמלים אלו כגון: אמא, אבא, אלוהים, ילד, אור, צל ועוד.

כל הדתות הממוסדות, כל התרבויות, כל המסורות וכל המחשבות כולל החשיבה המודרנית החילונית – כולן מלבישות למעשה על גבי הארכיטיפים הבסיסיים הללו את השיטות והטקסים שכל אחת פיתחה בדרכה. אפשר לומר שכל שיטה מתחילה בראשיתה מנקודה טהורה של מפגש עם המשמעות המזוקקת. אחר כך באים החוקים, השליטה וההתארגנות, בהתאם לארכיטיפים השונים, כדי לנהל סדר מסויים סביב המשמעות. הטוב שבכך הוא מתן האפשרות לאדם כיצור חברתי לגלות את הרוח, להיטען במשמעות וליצור חיים של תוכן. הרע שבכך הוא שלרוב סדר זה מביא עימו התנוונות והתרחקות מהמפגש הטהור הראשוני. זהו גם המקור למלחמות הרבות של דתות ואידאולוגיות פוליטיות ששכחו את המקור הפנימי הראשוני והתמקדו בקידוש הממסד.
במהלך ההסטוריה כל אידאולוגיה, דתית וגם חילונית, ניסתה 'להשתלט' על הארכיטיפ או על הרעיון הרוחני הפנימי ולעשות בו שימוש ממוסד ששולט במאמיניו. חשוב אם כן לגשת אל כל דת או מסורת רוחנית מתוך פרספקטיבה פנימית שמתמקדת בארכיטיפ, בסמל ובמשמעות כשלעצמן ואיך הן משתקפות דרך ההתארגנות של כל דת ומסורת. באופן זה תמיד נמצא משהו רלוונטי וראוי עבורנו שגם מחבר בין כל המסורות.
 


עופר הר-טוב - מורה דרך מוסמך וחוקר מסורות רוחניות. מדריך טיולים וחוויות במבט רוחני. שבילים ברוח.
www.shvilimba.co.il


מאת: נחמה יום שלישי 16 אפריל 2013 11:32
שלום לך עופר,
כמה נכון! ולכן - אני באופן אישי אוהבת לראות ולתקשר עם תינוקות - שעדיין הטוהר נשמר להם בעיניים, במבט ובחיוך
כשאני מחייכת אליהם.
אוהבת את מאמריך
נחמה
מאת: עופר משבילים ברוח יום ראשון 21 אפריל 2013 14:14
נחמה היקרה תודה על המלים
ויהי רצון שנדע להתחבר לילד שבתוכנו :)




 

מדיטציות אונליין

סקר

מחשבה יכולה לרפא את הגוף?




הצבע!