שעת כושר לגופנפש
יום שישי 22 פברואר 2019 הפכונו לעמוד הבית צרפונו למועדפים הירשמו לניוזלטר הצטרפו אלינו לפייסבוק

שעת כושר לגופנפש

שעת כושר לגופנפש


פעילות גופנית נכונה תורמת לאיזון הנפשי שלנו: כשאנחנו מחזקים את הגוף, מניעים אותו ועובדים על הגמשתו, אנחנו מועילים במקביל גם לחיזוק, להנעה ולהגמשה של הנפש.

יחד עם זאת, אחד הקשיים הגדולים העומדים בפני המתעמל החדש הוא ההתמדה. לכן יש חשיבות רבה להתאמה של סוג הפעילות למי שאנחנו, כדי שאתגר הפעילות יהווה חלק משגרת החיים ויהיה פשוט עבורנו עד כמה שניתן.

אפשר להתייחס לפעילות הגופנית כאל מפגש שלנו עם גופינו. מפגש שכזה יכול להיות חוויה לא קלה, אם אנו וגופינו לא נמצאים בקשר טוב ואולי אף מחזיקים מטענים וביקורת אחד כלפי השני. מכיוון שהגוף הוא הגשמת הנפש שלנו, במפגש עמו ניתן לראות באופן ברור מאוד לא רק את מגבלותינו הפיזיות, אלא גם אלה הנפשיות. העבודה הגופנית וההתמדה בה תומכות במסע האישי שלנו. חיבור של הפעילות הגופנית לחיי היומיום שלנו עשוי לתמוך בהשכנת שלום בתוכנו, להעשיר את חווית הקיום שלנו ולחבר אותנו אל עצמנו.

מכיוון שההתמדה היא אחד האתגרים הגדולים בעיסוק בפעילות גופנית, חשוב קודם כל להתאים את סוג הפעילות למי שאנחנו. יש המון סוגי פעילות: מפילאטיס ויוגה -  המכוונים יותר לקצב איטי; דרך ריצה, הליכה ואירובי -  המתאימים יותר לקצב מהיר; ואפשר גם פשוט לרקוד  - בסגנון זומבה או אימפרוביזציה -  או לשחות.

שנית, יש להתייחס לצרכים שלנו אל מול הפעילות, ולבדוק לכמה מפגשים בחודש או בשבוע אנו זקוקים או מסוגלים כרגע. חשוב מאוד להקשיב לצורך וללכת יד ביד עם הנפש והגוף, ואם רוצים - בהמשך הדרך להעלות את מספר האימונים בשבוע ממקום של רצון וחשק. קבלה של המגבלות האלה יכולה לעשות בנו קסמים.

במקרה שהמפגש עם גופנו טעון וקשה, לאחר התחלת אימונים באופן רציף אט אט המפגש יתאפשר וייעשה אפשרי יותר. כמובן שישנם אנשים שעבורם המפגש זורם וטבעי יותר, קל להם יותר להתמסר לסדרה של מפגשים כבר מהרגע הראשון, והם אינם זקוקים להתמסרות הדרגתית.

בשביל להגיע לפעילות עם חשק, חשוב להיות קשובים לקצב שלנו ולצורך של גופנו - דבר שיספק לגוף את הזמן שלו הוא זקוק על מנת להתרגל לפעילות ממקום מאפשר ונעים.

יש חשיבות גדולה להגיע למפגש גם אם אני לא מרגיש 100%. ההתחייבות לשעת הכושר היא חשובה, וגם אם ביכולתי לתת רק 20% מעצמי באימון של אותו יום, חשוב לדעת שבכל זאת אפשרתי למפגש להתקיים, ואולי במפגש הבא אהיה במקום אחר בזכות המפגש הקודם והקשה שהיה לי. ההתחייבות למפגש עם גופי מאפשרת את השיח ואת המשא ומתן, לעומת מצב שבו אני מחליט לבטל את המפגש ואז לא מתקיים כלל שיח מוגדר. גם ההברזה יכולה להיות חלק מהשיח, ובמידה שזה קורה צריך להישאר מודע לכך שהברזתי, ולקוות שבפעם הבאה אשתדל יותר להגיע ולא לוותר למרות הקושי.

לאחר שמושגת התמדה והנאה מהפעילות ונוצרת תחושה של בית, אפשר להתחיל לאתגר את הפעילות ולהתאים אותה לצרכים נפשיים ספציפיים שעולים, כדי לתמוך בנפש ולספק לה השראה על פי צרכיה.

ריצה והליכה מהירה יכולות לספק תמיכה לצורך של הנפש להתקדם. האדם החווה תחושה של זחילה, הליכה איטית במקום או אפילו תקיעות, ופעילותו הגופנית היא בדרך כלל איטית, יכול לאתגר את עצמו בריצה – פעילות שתהיה לא פשוטה עבורו, כי הרי לא סתם הוא בוחר להאט. עם זאת, האתגר יכול להוות לו השראה ואט אט הוא יוכל להגביר את מהירות התקדמותו בחיים.

למי שחווה תחושות של חוסר מעש ורצון לעשות דברים, חיזוק הידיים והגברת הפעילות שלהן יכולה לחזק את הצורך לעשות דברים ולתת לנפש השראה ורצון לעשות.

בצד השני - לאדם שחווה את החיים כמרוץ נגד הזמן שבו הוא אינו מסוגל להאט או לעצור, פעילות גופנית אטית יותר, השמה דגש על קצב הנשימה, כמו יוגה או פילאטיס, יכולה לספק השראה ותמיכה במילוי הצורך הנפשי להאט. גם במקרה כזה הפעילות מהווה אתגר גדול, מכיוון שיש סיבה לכך שהאדם רץ ממקום למקום. עצירה עלולה להיות בהחלט לא קלה עבורו, אך משמעותית וחשובה.

כל אדם בנוי בצורה אחרת, והחיבורים בין ההתנהגות הנפשית לפעילות הגופנית עשויים גם להיות שונים מהמצופה. לכן, ההתאמה היא אינדיבידואלית ומצריכה בירור עצמי. כך לדוגמה, יכול להיות שאדם הרגיל לרוץ בכל זאת חש תקיעות, ודווקא פעילות אטית יותר תסייע לו לשחרור התחושה הזו.

אדם רגיש, פגיע וחשוף יכול להשתמש בפעילות הגופנית על מנת לחזק את שריריו ולחוש מוגן יותר בתוך עצמו. חיזוק הרגליים מעניק יציבות ותחושה של קרקע, ולכן עשוי לחזק את תחושת הביטחון של האדם. רגליים חזקות במידה מאוזנת יוצרות החזקה טובה יותר של כל חלק הגוף העליון - שהוא החלק החושב ומרגיש. חיזוק שרירי בטן ושאר שרירים הנמצאים במרכז הגוף  המתחזקים על ידי פילאטיס יתרמו אף הם בחיזוק ה"סנטר" של האדם.

אדם נוקשה ומוחזק יכול למצוא עניין דווקא בפעילות המגמישה את הגוף ומשחררת החזקות. פעילות המגמישה את הגוף עשויה לספק השראה גם להגמשת הנפש, ולתמוך בתהליך ריכוך הגישה של האדם הנוקשה ובשחרור מנגנוני הגנה מנטאליים.

לאדם הזקוק לתמיכה חיצונית וחש צורך להרפות את גופו המוחזק על פני האדמה - שחייה עשויה לשמש פעילות תרפויטית לנפש. בעת השהייה במים, תחושת כובד הגוף משתנה והגוף מוחזק על ידי המים ונעשה "קל" הרבה יותר. צורה זו של חווית הגוף משפיעה על הנפש, ולרוב מרגיעה מאוד.

אדם הזקוק למוזיקה, לקצב, לשמחה וליצירה יכול  לספק את צרכיו אלה באמצעות ריקוד בסגנונות שונים. כל ריקוד שם דגש על איברים אחרים ועל אנרגיות אחרות בגוף: מבלט קלאסי – שהוא סגנון מובנה יותר ושואף למעלה ולגובה; דרך היפ הופ וריקודים אפריקאיים למיניהם – ששמים דגש על החיבור לאדמה; אימפרוביזציה - שמאפשרת תנועה חופשית ואותנטית כמעט ללא גבולות; ועד לריקודי בטן - המשלבים תנועה משוחררת באזור הבטן והאגן ועם זאת, מובנית ומתוחמת.

בנוסף, בכוחה של פעילות גופנית לסייע בפריקת רגשות אגרסיביים כמו כעס. למוצפים רגשית, המחפשים מקום לפרוק את רגשותיהם התוקפניים, כמו גם לחסומים רגשית שאינם מצליחים לפרוק רגשות מהסוג הזה -  פעילות אירובית כמו קיקבוקס למשל עשויה לתת מקום ראוי ומשחרר לפריקת רגשות אלה.

ישנם כמובן סוגי פעילות נוספים. לכל פעילות האופי והייחוד שלה, וכל סוג של פעילות גופנית מסייע  לחיזוק של איברים בעלי תפקידים שונים. הענקת תשומת לב לתחושות הגוף יכולה לתת לנו אינדיקציה לגבי המקומות בגופנו שבהם יש עומס יתר, כמו גם המקומות שבהם ניכר חוסר. התאמה של הפעילות לחיזוק המקומות בגוף שבהם יש חוסר, כמו גם ריכוך המקומות שבהם יש עודף - תתרום לאיזון הגופנפש שלנו.

בחירת הפעילות הגופנית המתאימה לתמיכה ולסיפוק צרכינו הנפשיים בסופו של דבר מחזירה את עצמנו לעצמנו, ויוצרת בנו תחושה של מסוגלות ושליטה על חיינו.

בהצלחה לכולנו.
 


איתי בראון - פסיכותרפיסט גופני (איזון גוף-נפש), מטפל פרטי מנחה סדנאות ומדיטציות.
www.facebook.com/pages/איתי-בראון-פסיכותרפיה-גופנית/160203814069076


מאת: נחמה יום שלישי 16 אפריל 2013 12:05
שלום לך איתי,
כמה נכון! והמון תודה על ההרחבה בנושא. אני - למשל - הולכת באופן קבוע לשחות בברכה (בעיות גב וברכיים). ושם - באמת מרגישים כאילו אין לך משקל, ואני מספרת שזה "כמו לעוף בתוך המים". אז, אכן שיהיה בהצלחה לכולנו.
נחמה
מאת: איתי יום רביעי 17 אפריל 2013 10:25
שלום נחמה!
תודה על הפידבק והאישור שאכן כך בשחייה, נשמע פעילות שתומכת ומכילה את הגוף, הייתי ממליץ גם לצוף קצת בתמיכת מצופים לרגליים ולראש להרפות ולהרגע אל תוך המים לאחר הפעילות ובכך לתת לגוף להרגע ולקבל את שכרו על העבודה שעשה, הוא רק יודה לך.
איתי
מאת: כפיר יום חמישי 30 מאי 2013 12:39
ובכל זאת, איך מבררים לעצמינו מה אנחנו צריכים לעשות במפגש הגופני שיענה על הצרכים הנפשים לאותה תקופה?
מאת: דאנה יום ראשון 23 יוני 2013 12:00
אהלן
יפה אמרת :)
אני רוקדת, מתרגלת פילאטיס ולאחרונה גם יוגה
דבריך גרמו לי לראות את הפעילויות שאני עושה במשך שנים באור קצת שונה ולפתוח את המחשבה והתודעה קצת מעבר כלפי הפעילות הזאת, באופן חיובי מאוד
תודה רבה




סקר

מחשבה יכולה לרפא את הגוף?




הצבע!
 

מדיטציות אונליין