האם יש 'מדיטציה יהודית'?
שבת 21 אוקטובר 2017 הפכונו לעמוד הבית צרפונו למועדפים הירשמו לניוזלטר הצטרפו אלינו לפייסבוק
האם יש 'מדיטציה יהודית'?

האם יש 'מדיטציה יהודית'?


האם יש 'מדיטציה יהודית'?

אנשים רבים היודעים שיש מדיטציה מהמזרח הרחוק, מתפלאים לשמוע שגם ביהדות יש מסורת מעניינת וחשובה של "מדיטציה". בספרו "מדיטציה יהודית - מדריך מעשי" (תורגם לעברית ב-1998), מסביר הרב אריה קפלן שמדיטציה "אינה המצאה בלעדית של דתות המזרח הרחוק, ואינה אך טכניקה פסיכולוגית מודרנית להרגעת הנפש. מדיטציה – בשמותיה העבריים - התבודדות, התבוננות, ייחוד וכוונה היא מסורת בת אלפי שנים שבה עסקו אבותינו, נביאינו ומקובלינו". הרב קפלן מבקש להראות שבתקופת התנ"ך "עסקו במדיטציה רבים מבני ישראל... היו בתי ספר למדיטציה, והתלמידים נקראו 'בני נביאים'" (שם, עמ' 46-45). הרב קפלן היה רב אורתודוקסי אשר פילס דרך חדשה בהבנת המדיטציה היהודית. עד מותו בשנת 1984, אסף, תיעד ותרגל מדיטציה יהודית ע"פ מקורות בקבלה, בחסידות ובהגות היהודית הקלאסית. היום יש עשרות ספרים, אתרי אינטרנט ומורים ברחבי העולם המלמדים שיטות שונות של מדיטציה יהודית.

מה זאת מדיטציה?

המונח המודרני 'מדיטציה' מזוהה עם טכניקות להרפיה ושיטות לשינוי במצבי התודעה. בספרות המחקרית משמש המונח לתיאור צורות חשיבה שונות כגון הכוונת המודעות, השקטת המתח הפנימי ושחרור מסגנון חשיבה לוגית-מילולית. ואולם, אצל מורים במדיטציה נמצא מגוון רחב יותר של כיוונים והגדרות כגון התחברות לשקט הפנימי, 'מודעות טהורה' (Samadhi) וחוויות מיסטיות כגון התאחדות עם האין סוף. השאלה היא מה בדיוק הן המקבילות במורשת ישראל? היכן נוכל למצוא הדרכה מעשית? מה מתאים לתרגול לאדם המודרני?

מדיטציות במקורות היהודים

ההדרכה המדיטטיבית המצויה במקורות היהדות אינה מכוונת ספציפית לתרגילי הרפיה, אלא לגילוי כוחות הנשמה, לעבודה נפשית ומוסרית, ולהתקרבות לאלוהים ודבקות בו. יש מדיטציות המשולבות בכוונה בתפילה, ויש המיועדות להשגת מטרות דתיות ורוחניות כגון קשר עם הנשמה העצמית, עם מלאכים או ישירות לאלוהים. נזכיר כמה דוגמאות לפיתוחים מגוונים של השקטת המחשבות, הכוונת המודעות, התקשרות לה', והדרכה להשגת רוח הקודש: עבודת החסיד לפי ר' יהודה הלוי, טיהור הלב לפי ר' בחיי אבן פקודה, ידיעת ה' לפי הרמב"ם, דבקות לפי הרמב"ן, הגעה למקור המחשבה אצל מקובלי גירונה, אהבת ה' לפי הרב חסדאי קרשקש, הידמות לאלוהות לפי הרמ"ק, ייחודים של האר"י, ההתכוונת בתפילה לפי ר' יוסף קארו, כוונת הלב לפי הרמח"ל, הדבקות אצל הבעש"ט, ההתבודדות לפי ר' נחמן מברסלב, צלילות המחשבה לפי ר' אלימלך מליזענסק, עבודת הלב לפי ר' חיים מוולוז'ין, ההשקטה לפי האדמו"ר מפיאסצ'נה, ושירת הנשמה לפי הראי"ה קוק.

על BUJUS שמעתם?

האם אפשר ליישם רעיונות ומוטיבים ממקורות כאלה לתרגול מעשי של מדיטציה יהודית? לכאורה, ניתן לחשוף יסודות מדיטטיביים במורשת ישראל המקיפים את כל תחומי החיים, מקימה בבוקר, התבוננות בטבע, עד ליישום המעשי בחיי היום יום. אכן בארה"ב הוקמו מרכזים לתרגול מעשי של 'מדיטציה יהודית' כמו "נשמת חיים" בבוסטון, "מתיבתא" בלוס אנג'לס, "מקור אור" בסן פרנסיסקו, ו"חכמת הלב" בברקלי קליפורניה. באתר האינטרנט של "חכמת הלב" פעם פרסמו רשימה של יותר ממאה מורים המלמדים מדיטציה יהודית ברחבי העולם. ברשימה היו כאלה המשלבים מדיטציה בודהיסטית עם אלמנטים יהודיים כגון ה-BUJUS, וגם כאלה המלמדים קבלה וחסידות ומוסיפים יסודות מוכרים מתחום ה'מדיטציה'.

שער לעולמות רוחניים

התקדמות המחקר בפסיכולוגיה ובנוירולוגיה של המדיטציה בשלושים שנה האחרונות מאפשרת לפרש, למיין ולסווג את טכניקות המדיטציה הרמוזות במקורותינו. ואולם, דרושה חשיבה יצירתית משולבת במחקר אמפירי ע"מ לפתח תרגול מעשי שיתאים לדרכי החיים המודרניים ויתרום לשיפור הבריאות הגופנית-נפשית-רוחנית. החזון הוא ליצור מסגרת אינטגרטיבית הנעזרת באבני היסוד של מדיטציות להכוונת המחשבות ועיצוב התודעה במשולב עם הידע וההתנסות שבמקורותינו. לעם ישראל הרווי סבל ורדיפות לאורך הדורות, והצלחות כבירות בתחומי חיים רבים מאידך, תהיה ברכה להוסיף שלווה ושמחה פנימית, ולפתוח את המודעות לקבלת ההשראה ולחוות את הרבדים היותר רוחניים בעולמנו. על זה נאמר שאם לא נביאים הם, לפחות "בני נביאים" הם (תלמוד בבלי, מסכת פסחים ס"ו, ע"א).

______________________________________

ד"ר נתן אופיר - כיהן כרב האוניברסיטה העברית בירושלים בשנים 1982 עד 1998, וסיים שם תואר שני ושלישי. מקים מרכז מאורות | מדיטציה יהודית ונוירו-פסיכולוגיה.
 לקבלת מידע נוסף: 0722326630  info@JewishMeditation.org.il
 לאתר מאורות: www.JewishMeditation.org.il


מאת: תם יום ראשון 01 מרץ 2009 23:00
אין מדיטציה יהודית, כמו שאין מדיטציה בודהיסטית או נוצרית. מדיטציה היא מעבר לכל מושג/רעיון. היא מעבר למיינד, מעבר לעולם המושגים.
מאת: נמסטה יום שני 02 מרץ 2009 17:59
כאשר אנחנו כותבים כאן על מדיטציה אנחנו בדרך כלל מתייחסים לשני משמהויות של המושג 'מדיטציה':
1. מצב בו אנו מחוברים למהות האמיתית שלנו.
2. דרכים וטכניקות שונות המכוונות להביא למצב הנ"ל.
בגלל שהמצב הראשון אינו ניתן לתיאור במילים, לרוב אנו עוסקים בדרכים שהן רבות.
מאת: ד"ר נתן אופיר יום שני 02 מרץ 2009 18:09
הספרות המחקרית המקצועית מתייחסת ל"מדיטציה" בצורה אחרת לגמרי, ואינה מצטמצמת למושגים אמורפיים כמו "מהות אמיתית". האם תרצו להגדיר עבורנו את המושגים "מהות" ו"אמת"? אני מתנצל, אבל הלימוד האקדמי בפילוסופיה אולי קלקל אותי, אבל לא אצליח להגדיר מושגים כאלה בהנף יד... מדיטציה מהווה דרך להגיע להרבה מאוד דברים ולא רק לנסות ולפענח את רזי "המהות האמיתית"...
מאת: נמסטה יום שלישי 03 מרץ 2009 10:51
שלום נתן,

כיוונתי למצב 'סאמאדי' כאל מצב המדיטציה.

עניתי פה לתם, בכך שאם מתייחסים למדיטציה גם כאל טכניקות, אז אין בעיה לייחס אותן לדת או תרבות כזו או אחרת.
עצם איך שהגדרתי את מצב המדיטציה הינו שולי מבחינתי בהקשר הנוכחי.
'מהות' או 'אמת' איני יכול להגדיר בצורה שתהיה מובנת, אבל אולי יעזור אם אכתוב שאני משתמש במושגים אלא כאובייקטיביים ומוחלטים, ולא כסובייקטיבים ויחסיים.
מאת: נתן יום שלישי 03 מרץ 2009 13:05
תודה על ההבהרה.

במדיטציה יהודית יש התייחסות פרשנית סוביקטיבית למושגים המקבילים ל-samadhi כמו שיש התייחסות אחרת לאלוהים, נשמה ואין סוף... וראו למשל אצל הראי"ה קוק ב"אורות הקודש" וב"אורות" המתאר את הנועם הרוחני, העדן העליון כאשר "מנוחתנו היא באלוהים".
מאת: נחום כרמי יום רביעי 04 מרץ 2009 14:22
איזה מאמר מושקע. השאלה ממש טובה לדעתי. האם היהדות מכילה בתוכה מדיטציות מיוחדות. פעם הייתי מאוד מתעניין בקשר בין הפרקטיקה ההלכתית למצבים המדיטטיביים ביהדות.

היה לי מישהו בירושליים שחוויתי אצלו אנרגיות מאוד חזקות והוא ניסה תמיד לקשר באופן אחדותי בין הפרקטי לרוחני. אבל אז לא רציתי לחזור בתשובה כל כך... ואני עדין לא מבין את הרעיון של ההקשרים הללו.

מה שכן...בפורים אני בדרך כלל במצב מדיטטיבי מיוחד...
מאת: נחום כרמי יום רביעי 04 מרץ 2009 15:47
ראיתי שהכותב מגיב כאן. הבנתי נכון?

כי אני אשמח "לנצל את ההזדמנות". לשאול על מדיטציה יהודית. פעם שמעתי שבחודש טבת לפי המיסטיקה העברית "הגוף נהנה מן הגוף". ולא הבנתי איך זה קשור ליהדות. שבעיני היא דת מאוד רוחנית מבחינה מסויימת, בעיקר בגלל ההקפדה המפחידה על טהרה וקדושה ומושגים כאלה...במיוחד בתחום הפיזי.

אשמח ללמוד עוד בנושא.

נחום
מאת: ד"ר נתן אופיר יום חמישי 05 מרץ 2009 23:40
הגוף נהנה.... - אלטרנטיבה קבלית לטנטרה

לנחום שלום וברכה,

הציטוט שלך קשור לסיפור של אסתר המלכה בפורים.
המקור הוא בגמרא מסכת מגילה דף י"ג ע"א הדורש שחודש טבת הוא "ירח שנהנה גוף מן הגוף".
הדרשה היא על כך שאסתר המלכה נלקחה לארמון המלך אחשורוש "בחודש העשירי הוא חודש טבת" שבחודש זה קר יותר משאר החודשים, והקרבה הגופנית מאפשרת להתחמם...

בחסידות דרשו על כך שיש עניין של "עבודת ה' בגשמיות", דווקא על-ידי הגוף...
אבל עוד לפני החסידות, אפשר למצוא דגש על שילוב ההנאות הגשמיות של אהבה בזוגיות מתוך גישה קבלית.

אסתפק בשתי דוגמאות על המדיטציה בשעת מעשה האהבה בזוגיות. הראשונה לקוחה משיעור #4 בסדרה שאני נותן במבוא למדיטציה יהודית.

הכוונת המחשבות באהבה בזיווג בתפישה הקבלית
"איגרת הקודש" לר' עזרא מגירונה או לר' יוסף ג'יקטיליה
הסוד בהכוונת המחשבות בשעת "החיבור" מודגש ב"איגרת הקודש" שנכתבה בספרד במאה הי"ג. הרעיון קשור לסוד הדבקות שהוסבר בחוג מקובלי גירונה כגון על-ידי ר' עזרא מגירונה. באיגרת שישה פרקים: מבוא, מהות "החיבור", זמנו, מזון הראוי, כוונותיו ואיכותו. המחבר מתפלמס נגד השפעה אריסטוטלית שגרמה ליחס שלילי כלפי תענוג מיני והביא לגינוי הרמב"ם ב"מורה נבוכים" ש"חוש המישוש הוא חרפה לנו" (מורה נבוכים ב, ל"ו). מחבר האיגרת טוען ש"כלי המשגל" נבראו על-ידי ה', ואינם "כלי גנות" - "אנו בני בעלי תורה הקדושה מאמינים שהשם יתברך ברא הכל כפי שגזרה חכמתו ולא ברא דבר שיהיה בו גנאי או כיעור" (עמ' שכג). הזיווג הוא עניין "קדוש ונקי" כשנעשה "כראוי" ובכוונה ראויה. הזדווגות כזאת פועלת באיחוד ספירות עליונות ומשיכת השפע ממקור העליון.

כוונות קבליות בזיווג בליל שבת
ר' משה קורדבירו, "תפלה למשה", שער עשירי, סימן י"ג
ויכלל בכלל "עונג שבת" עניין עונת תלמיד חכם שהיא מליל שבת לליל שבת, ויש בה סוד...
העונה היא מצווה מן המצוות כשאר מצוות התורה ... ועלתה במעלה יותר ויותר מפני שאין לך מצווה שידומה ממש אל הזיווג העליון בכל צדדיו כמו המצווה הזאת מפני ששאר מצוות התורה ירמזו בצלם והדמות העליון לייחד הספירות אמנם רמז רחוק מאוד, אבל סוד הזכר והנקבה הם ממש סוד הספירות העליונות כאומרו "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" (בראשית א,כו), וייחודם וזיווגם רמוז הזיווג העליון כאומרו, "ואין שניהם בלא שכינה" כשיהיה הזיווג רחוק מכל מיני כיעור... וכאשר יתחברו הזכר והנקבה תחתונים יכוונו ממש קשר וייחוד אותם העליונים רמ"ח ברמ"ח כממש התקשרות הבשר בבשר, ויכווין בסוד הייחוד העליון וזהו סודו וכוונתו.
...ויכווין בשבע נשיקות אל סוד חיבור רוחא ברוחא דהיינו פנימיות הספירות...
ויש שרצו להוסיף קדושה ולבעול דרך סדין, והיזהר והישמר, דבהא שבקוה לחסידותיי הו<עוזב את החסידות של עצמו> שחס ושלום הוא פירוד בין זכר ונקבה וקרוב להוליד פסולים בענין זה,
אלא וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד כתיב (בראשית ב,כד) שלא יהיה דבר חוצץ בינו לבינה כלל...
מאת: נשומה יום שישי 10 אפריל 2009 13:13
דברי המלומד והשרשור כאן הזכירו לי דברים שכתבתי לא מזמן:"העובדה הפשוטה אך המכאיבה לפעמים היא שאנשים המצויים במצבי תודעה שונים יכולים להבין טקסט זה או אחר, או אחד את השני דרך מצב התודעה בו הם נמצאים. לכן דרוש תהליך פנימי המרפה מהמוכר. יחד עם זאת מפגש בין מואר למואר הוא, בשבילי לפחות, החוויה האולטימטבית: התודעות מתחברות מעצמן ואין להן דבר אחר לשוח בו פרט לאהבה. שמחה ואהבה ללא תנאי זורמות, אין צורך לדבר ושקט עמוק משתרר כש"התודעות" יודעות זו את זו בלי צורך להביע דבר. אז כן הייתי רוצה לפגוש יותר מוארים סביבי. וכל אחד יכול. רק צריך להעמיד שאיפה זו בראש סדר העדיפויות, להסתפק במועט חומרי לזמן מה אך בעושר פנימי = אושר". לטעמי מצב של שפה אינו המצב הטבעי לנו ולכן אנחו מתקשים להתאחד ולהבין אחד את השני. אני מופתעת מדברי הד"ר, אם הבנתי נכון: רק במהות. מה יש יותר מהמהות? כמו כן ואני מתנצלת מראש אם טעיתי בהבנת הדברים, רציתי להאיר שאהבת הגוף אינה קשורה דוקא למיניות או זוגיות. אני ממליצה שכל אחד יחפש בתוכו את הדרך המתאימה לו לדעת את המהות. כל התשובות נמצאות שם ולא בטקסטים של אחרים. אינטלקטואליזציה לא מובילה אותנו למקום שאנו רוצים להיות בו.
מאת: ד"ר אופיר יום שישי 10 אפריל 2009 14:20
לנשומה שלום וברכה,

חג פסח שמח,

לגופו של עניין (משחק המילים מכוון), אני יכול להסכים אתך שכל אחד מבין ומפרש לפי מצב התודעה בו הוא נמצא. לגבי "הארה" ו"מואר", לענ"ד יש דרגות אינסופיות בדרך ל"הארה", לראות את האור ולהאיר, לראות באספקלריה מאירה ודרך אספקלריה שאינה מאירה. אינני סבור שאפשר להעניק ציונים אבסולוטיים של "מואר".

לגבי זרימת האהבה והשמחה, כן בהחלט, אבל מותנה בקשר הביוכימי-רוחני-נשמתי בין שני האנשים.
לגבי "מהות החיבור" מדובר בציטוט מר' עזרא מגירונה, מחשובי מקובלי ספרד במאה הי"ג ואכן הוא מדבר על החיבור בין איש ואישה. אך שיטות המדיטציה של מקובלי גירונה ובמיוחד הגעה למקור המחשבות והרגשות, לספירת "חכמה", אינן תובנות שכלתניות-תיאורטיות-אינטלקטואליות אלא חוויות מיסטיות מובהקות.

ואם תרצי, תכתבי אלי ואשלח לך חוברת מיוחדת על "מדיטציית חירות" שהכנתי לחג הפסח ובה הוראות מפורטות כיצד להגיע לחירות הפנימית ע"פ תורת הבעש"ט (שיטת חש-מל ע"פ סוד ההכנעה, ההבדלה וההמתקה) בשילוב דרשות הראי"ה קוק על החירות הפנימית בגילוי האני הפנימי. אשמח לשוחח אתך ישירות אם תכתבי אלי Natan@JewishMeditation.org.il

נתן

מאת: נשומה יום שישי 10 אפריל 2009 19:34
למאמר שלך מבלי לאבד את מה שכתבתי. אשמח גם אני לשוחח עמך. אני מתנצלת. תוכל גם להכנס לאתר שלי ולקרוא דברים שכתבתי מתוך גילוי עצמי פנימי ואח"כ מצאתי אותם אצל הרבי מלובביץ ובעקר אצל הרב קוק וכן גם אצל נזירים טיבטים ואצל עמים הנחשבים בעינינו פרימיטיבים (לא כך בעיני)כמו האבוריגנים ושבטים בדרום אמריקה.אני מדברת הארה כשינוי תודעה או כחיבור מוחלט לתודעה מוחלטת: על ידיעת האל ללא מתווכים ממקור ראשון ללא קשר לדת, אני מדברת על מפגש דומה עם האגו והבנה ברורה מהו ומאיזה חלקים שלו אפשר לוותר ואילו הם שליחי האל ותמיד ילוו אותנו בשהותנו במצב התודעה הארצי שהמאפיין העקרי שלו הוא אי הודאות במטרה להתאמץ ולגלות אותה. אני לא מדברת מיסטיקה. אני מדברת שכל אדם פשוט יכול להתחבר לידע שהרב קוק ודומיו התחברו לא רק כידע אלא כהוויה אמיתית שמשנה את פני האדם באשר הוא. אני לא מאמינה בבתי ספר כל עוד הם דואגים לידע וסטיסטיקות אני מאמינה בבתי ספר שדוחפים את האדם לגלות את הידע, לגבי כל דבר, בתוכו. וכך אני עובדת בקליניקה שלי. וגם משם בא הידע והתובנות שלי. אני חושבת שאם מישהו אוהב אותךבאמת שאם מדינה אוהבת את אזרחיה זה כל מה שהם צריכים לתת. אבל אהבה אמיתית ללא תנאי לא ניתן לתת בעוד אנו שרויים בתודעת אגו לא מודעת. ובכך אני חולקת על הרב לייטמן למרות שאני מעריכה את עבודתו.אשמח לקבל ממך מדרשים והצעות למדיטציה
אסיים כאן כדי לא להעריך מדי
מס הטלפון שלי 098917361 או 0526202100
בברכת שבת שלום וחג שמח
רוחלה/נשומה




סקר

מחשבה יכולה לרפא את הגוף?




הצבע!
 

מדיטציות אונליין